Dostępna uczelnia - to ma sens!
Mądre rozmowy z ekspertami od dostępności.
DOSTĘPNOŚĆ - TO MA SENS! CYKL WEBINARÓW O DOSTĘPNOŚCI!
Dostępność – to ma SENS! to cykl spotkań praktykami i przedstawicielami organizacji wdrażającymi dostępność w różnych obszarach działalności. Od miejsca zamieszkania mieszkania, przez urzędy, szkoły na każdym etapie edukacji, kulturę i sztukę, turystykę, medycynę, po aktywność w społeczności lokalnej – dostępność jest warunkiem niezależności i prawem każdego człowieka. O tym, jak ją wdrażać dobrze, na serio, bez ściemy, nie tylko dla raportu – rozmawiać będziemy z naszymi gośćmi.
Dostępna uczelnia – to ma SENS!
7 czerwca zapraszamy na spotkanie wokół dostępności na uczelniach, podczas którego będziemy odpowiadać na pytania:
- Dostępność na uczelniach – od czego zacząć?
- W jakich wątkach najtrudniej o wdrożenie dostępności na uczelni wyższej?
- Jakie szanse stwarza dostępność dla uczelni?
- Jakie obawy, wątpliwości mają uczelnie we wdrażaniu dostępności?
- Co może pomóc przekonać inne uczelnie, że dostępność ma SENS?
Kim jest prowadząca?
dr Natalia Marciniak-Madejska – współpracuje z osobami z niepełnosprawnością intelektualną od 20 lat. Społecznie jest prezeską Stowarzyszenia „Wiara i Światło” i Fundacji Dobrodzieje. Zawodowo jest dyrektorką Centrum Dostępności i Działu Rozwoju w SENSE consulting, wiceprzewodniczącą Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, członkinią Krajowej Rady Konsultacyjnej przy Pełnomocniku Rządu ds. Osób z Niepełnosprawnościami w kadencji 2017-2021. Doktoryzowała się w obszarze rozwiązań inkluzywnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Jest badaczką społeczną i twórczynią innowacyjnych rozwiązań uwzględniających zasady dostępnej informacji, których odbiorcami niejednokrotnie były osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
Kim są goście?
dr Katarzyna Lis – dr nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik naukowy Katedry Pracy i Polityki Społecznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Od roku 2012 pełni funkcję Pełnomocnika Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Uczestnik wielu badań naukowych dotyczących m.in. tematyki niepełnosprawności w aspekcie aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, bezrobocia osób niepełnosprawnych, pracy osób niepełnosprawnych, warunków pracy osób niepełnosprawnych, sytuacji osób niepełnosprawnych oraz postrzegania osób niepełnosprawnych. Członek Komisji Wyrównywania Szans Edukacyjnych przy Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polski (KRASP) w kadencji 2020-2024. Kierownik studiów podyplomowych Koordynator Dostępności realizowanych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.
Anna Lach – pełnomocniczka Rektora ds. dostępności oraz specjalistka ds. współpracy z zagranicą w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Menadżerka i animatorka kultury, absolwentka European Diploma for Cultural Project Management oraz międzynarodowego programu dla operatorów kultury NCK. Stypendystka MKiDN w dziedzinie zarządzania kulturą. Nagrodzona m.in. dyplomem MKiDN za budowanie międzypokoleniowych mostów, twórcze korzystanie z nowych technologii oraz rozwijanie partnerstwa publicznych instytucji kultury z organizacjami pozarządowymi. Od wielu lat koordynatorka dostępnościowych programów kulturalnych i edukacyjnych w instytucjach kultury oraz organizacjach pozarządowych.
Eunika Lech – pedagog specjalny, prawnik, pracownik socjalny. W wieku dwudziestu jeden lat została tłumaczem przysięgłym Polskiego Języka Migowego. Jako dwudziestopięciolatka zarządzała już ogólnopolską organizacją społeczną, gdzie była twórcą i pomysłodawcą wielu pionierskich projektów takich jak : „Warsztaty Pracy:, „Komunikacja bez barier”, ”Warsztaty umiejętności Społecznych”. Za tę działalność w 2011 roku otrzymała Lodołamacza Specjalnego. Współtworzyła i inicjowała działania innych organizacji wspierające osoby z niepełnosprawnością. Przed trzydziestką wykładała na kilku uniwersytetach, certyfikowała tłumaczy. Była członkiem pierwszej Polskiej Rady Języka Migowego działającej przy Ministerstwie Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej. Była członkiem Rady Konsultacyjnej, która powstałą przy zarządzie PFRON. Działa w Komisji Dialogu Obywatelskiego. Obecnie prezes Fundacji Pomocy Osobom Niesłyszącym TON, nauczyciel akademicki mediator sądowy, specjalista ds. dostępności.
Beata Szczucińska – funkcję kanclerki (a uprzednio dyrektorki ds. administracyjnych) objęła w roku 2005, kontynuując zadania w zakresu współpracy międzynarodowej. Swoje dotychczasowe praktyczne doświadczenie i umiejętności w promocji, pracy w sektorze pozarządowym, wymianie międzynarodowej przekazywała osobom zatrudnianym na stanowiska ds. promocji, współpracy międzynarodowej ‑ jednocześnie dobrze rozumiejąc mechanizmy tych procesów. Równolegle zaangażowała się w prace Fundacji Akademii Teatralnej, której głównym zadaniem przez lata było pozyskiwanie środków na organizację Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych. Festiwal realizowany był w formule biennale i prezentował ok. 12‑15 szkół z całego Świata. W latach 2005‑2013 w pełni odpowiadała za jego realizację (aspekty administracyjno‑ekonomiczne); w latach późniejszych jej rola była bardziej nadzorcza. Kanclerz 'z definicji’ zajmuje się nadzorem nad administracją i gospodarką uczelni ‑ i ten obszar wciąż jest podstawowym obszarem jej aktywności. Czynnie korzysta ze swoich kompetencji menadżerskich jako kierowniczka projektów inwestycyjnych lub tzw. miękkich. Kontynuuje swoją misję na polu międzynarodowym ‑ dążąc do realnej współpracy między uczelniami (czego wyrazem jest objęcie przeze nią funkcji Przewodniczącej Europejskiej Sieci Uczelni Teatralnych E:UTSA na kadencję 2021‑2023). Jednak w dużej mierze jej aktywność jest skupiona na przemianie i dostosowaniu do zmieniającej się rzeczywistości struktury organizacyjnej i prawnej Akademii. Przez lata sprawowania funkcji kanclerskiej czynnie uczestniczyła w pracach nad podstawowymi dokumentami statuującymi uczelnię ‑ co było związane z kolejnymi reformami szkolnictwa wyższego.