Na tropie innowacji edukacyjnych czyli jak tworzyć innowacje społeczne dla lepszej edukacji.
BLOG | 30 stycznia 2025 r.
Innowacje społeczne w dziedzinie edukacji to zagadnienie nabierające coraz większego znaczenia. Potrzeba innowacyjnych rozwiązań staje się coraz bardziej oczywista i niezbędna. Zarówno z perspektywy osób zajmujących się uczeniem innych osób, jak i samych uczących się.
Praktyczniej się nie da!
Eksperci i Ekspertki znane w całej Polsce ze swojego wkładu w nowoczesne uczenie (się) oraz łączenie potrzeb biznesu, szkoły i samych osób uczniowskich, podzieli się swoimi doświadczeniami i wskazówkami, jak tworzyć skuteczne i wartościowe innowacje, które będą odpowiadać na rzeczywiste potrzeby uczniów i nauczycieli.
Lekcja inna niż wszystkie!
Jako uzupełnienie video lekcji nagranej przez ekspertów i ekspertki zapoznajcie z zebranymi dla Was wnioskami!
- Odpowiedź na konkretne potrzeby
Dobra innowacja nie jest tylko modnym pomysłem, ale odpowiedzią na realne potrzeby, które pojawiają się wśród uczniów, nauczycieli i edukatorów. Aby była skuteczna, musi odpowiadać na problemy w sposób inny niż dotychczasowe rozwiązania.
Wskazówka dla Ciebie: dopasuj innowację do potrzeb konkretnej grupy docelowej, uwzględniając jej unikalne wyzwania i bariery.
- Eksperymentowanie i poczucie sprawczości
Innowacyjne rozwiązania powinny stwarzać przestrzeń do eksperymentowania, rozwijania pomysłów i dawania odbiorcom (w tym przypadku np. osobom uczniowskim i studenckim) poczucie sprawczości. Warto pozwolić na swobodę działania i twórcze podejście, co nie tylko angażuje, ale także motywuje do dalszej pracy.
Wskazówka dla Ciebie: To dzięki tej swobodzie innowacje mogą nabrać głębszego wymiaru i efektywniej wpłynąć na proces edukacyjny.
- Estetyka i metodyczność
Tworząc rozwiązanie musimy pamiętać o dobrym designie i metodycznym podejściu do tworzenia innowacji. Każda nowa inicjatywa w edukacji powinna być nie tylko funkcjonalna, ale także atrakcyjna wizualnie i dobrze zorganizowana oraz intuicyjna. Zmieniając metody pracy, warto pamiętać, że na końcu każdej innowacji stoją ludzie – dzieci, młodzież, studenci, nauczyciele, edukatorzy, uczące się osoby dorosłe.
Wskazówka dla Ciebie: Ludzie kupują “oczami”. Innowacja, która nie angażuje emocji, nie wywoła pożądanych efektów.
- Innowacja jako inspiracja
Dobra innowacja edukacyjna jest jak fascynująca książka – pełna przygód, ciekawości i nowości, która inspiruje do nowych działań i odkryć. Powinna poszerzać horyzonty, otwierać nieznane dotąd ścieżki i zachęcać do działania. Tego typu innowacja ma szansę zmieniać nie tylko sposób uczenia się, ale także sposób myślenia osób uczniowskich i nauczycieli.
Wskazówka dla Ciebie: zastanów się jak zaprojektować doświadczenie osoby, która będzie korzystać z innowacji.
- Wartość dodana dla społeczności
Ważnym aspektem jest także aktywne zaangażowanie odbiorców innowacji i ich otoczenia społecznego w proces tworzenia innowacji. Warto więc słuchać uczniów, studentów, edukatorów – konsultować z nimi pomysły, a także uwzględniać ich opinie. Innowacje, które wychodzą od samych zainteresowanych, mają większą szansę na sukces, ponieważ odpowiadają na ich prawdziwe potrzeby i wyzwania.
- Innowacje nie tylko w edukacji
Innowacje społeczne to nie tylko zmiany w samym systemie edukacji, ale także w społeczeństwie. Dobrze zaprojektowana innowacja w edukacji ma szeroki wpływ na życie zawodowe i prywatne uczniów oraz nauczycieli.
Wskazówka dla Ciebie: Praca z innowacjami to także sposób na rozwój osobisty, pobudzenie kreatywności i zainteresowań, a w efekcie na wzrost kompetencji, które przydadzą się w różnych aspektach życia.
- Tworzenie małych rewolucji w edukacji
Innowacje pedagogiczne są jak małe rewolucje. Często zaczynają się od prostych pomysłów, które mogą prowadzić do wielkich zmian. Wprowadzenie innowacji zmienia sposób, w jaki uczniowie postrzegają naukę, rozwija ich umiejętności i pomaga nauczycielom w tworzeniu bardziej angażujących metod pracy.
Wskazówka dla Ciebie: innowacje mają długofalowy wpływ – pozostawiają po sobie nowe narzędzia, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane w przyszłości.
Tych cennych wskazówek udzielili:
- Małgorzata Lelińska z Konfederacja Lewiatan,
- Szymon Pepłoński z Młodzieżowej Rady Miasta Poznania,
- Jakub Tylman – Ekspert świata edukacji, Ambasador POPOJUTRZE
- Ewa Radanowicz – Ekspertka ds.innowacyjnych praktyk pedagogicznych, Ambasadorka POPOJUTRZE
- Zyta Czechowska – Ekspertka edukacji włączającej, Ambasadorka POPOJUTRZE
- Marzena Kędra – Ekspertka ds. innowacyjnych praktyk pedagogicznych, Ambasadorka POPOJUTRZE
- Kinga Skrzyniarz – Tutorka w POPOJUTRZE.
Zobacz materiał video Na tropie EDU_innowacji!
NAJNOWSZE WPISY
Od Hongkongu po Poznań. Rola ESG w budowaniu zrównoważonej przyszłości
Ścieżka SMART w 2024 roku – co się zmieniło?
Tekst opracowała
Moderatorka i facylitatorka, projektantka komunikacji. Buduje pomosty między strategią HR, a strategią firmy. Od kilkunastu lat współpracuje z największymi pracodawcami, m.in–Volkswagen Poznań, IKEA, Biedronka. Łączy Human- centered design, z projektowaniem uniwersalnym i wrażliwością na osoby o szczególnych potrzebach. Twórczyni raportów, i licznychpublikacji, m.in. Raport REwork o naszych relacjach z pracą, Redaktorka Design Manifesto, Współautorka książki o EB.