Cyfryzacja łańcuchów dostaw to zjawisko, o którym nie da się nie słyszeć. Firmy tworzące ogniwa łańcuchów coraz powszechniej i z większym przekonaniem stosują rozwiązania z zakresu digitalizacji, by usprawnić przepływ towarów i towarzyszących im informacji.
Jakie komunikaty elektroniczne mają największy potencjał usprawnienia działań logistycznych?
Aby zrozumieć pojęcie komunikatów elektronicznych pomaga jeden z popularniejszych takich systemów czyli EDI. EDI (z ang. Electronic Data Interchange) to ustandaryzowana i uschemtyzowana forma komunikatu, który przychodzi pomiędzy systemami komputerowymi w łańcuchu dostaw bez ingerencji człowieka. Alternatywną dla tego systemu jest interfejs API oraz WEB EDI.
Większość dokumentów biznesowych pojawiających się w łańcuchu dostaw ma swoje odzwierciedlenie w wersji elektronicznej. Do takich dokumentów należą pisma finansowe, handlowe i transportowe.
My w GS1 od 2 lat specjalizujemy się w modelu Paperless, który jest szeregiem komunikatów elektronicznych (ok.9), zastępujących papierowe dokumenty. Dzięki temu modelowi cały obieg dokumentów może zostać zastąpiony elektronicznymi odpowiednikami.
Czy… a właściwie o ile dokument elektroniczny jest lepszy od tego papierowego?
Jedną z największych zalet dokumentów elektronicznych jest ich dostępność na każdym kroku dostawy. Można wrócić do dokumentu w wybranym momencie, wszystkie informacje są osiągalne dla każdego, kto uczestniczy w danym łańcuchu dostawy. Pozwala on również przyspieszyć cały proces podpisów np. na etapie potwierdzenia otrzymania dostawy.
Za pomocą digitalizacji w procesie dostaw eliminujemy błędy ludzkie, które są najczęściej napotykaną przeszkodą w trakcie realizacji dostaw.
Kolejną zaletą jest zmniejszenie kosztów związanych z archiwizacją dokumentów i ich zarządzaniem. Niewątpliwie także za pomocą modelu Paperless zwiększamy konkurencyjność naszej firmy, ponieważ usługi w pełni zdigitalizowane są atrakcyjniejsze dla kontrahentów.
Czy są prowadzone jakieś projekty pilotażowe w tym zakresie?
Jest wiele takich projektów i jako GS1 jesteśmy ambasadorem jednego z nich, który jest jednym z głównych odbywających się na terenie naszego kraju. Wiele z nich dzieje się we współpracy z sieciami handlowymi, a za przykład takiego współdziałania mogę podać naszego kontrahenta czyli firmę Jeronimo Martins Polska S.A (właściciel sieci sklepów Biedronka).
Z tą firmą przeprowadziliśmy pierwszy projekt pilotażowy przy wdrożeniu części komunikatów z modelu Paperless. Współpracujemy z nimi od 2 lat i dzięki naszej współpracy, firma ta zauważyła korzyści płynące z digitalizacji w łańcuchu dostaw oraz szerzy tę ideę w dalszej pracy ze swoimi dostawcami.
Jakie są najważniejsze korzyści dla odbiorcy towarów z wdrożenia Paperless?
Korzyści płynących z modelu Paperless jest wiele, m.in:
- skrócenie czasu przyjęcia towaru do magazynu,
- spadek obsługi dostaw o 38%,
- redukcja papieru, skrócenie czasu całego procesu,
- redukcja błędów oraz
- automatyzacja procesów
Wszystkie powyższe korzyści wskazują na to, że wdrażanie digitalizacji w procesie łańcucha dostaw jest po prostu opłacalne.
—
Poniższy artykuł powstał na podstawie rozmowy Matyldy Sochackiej-Kozielczyk i Agaty Horzela z firmy GS1 w ramach cyklu webinarów o transformacji cyfrowej #DigitalThinking. Jeśli interesuje Cię ta tematyka, kliknij przycisk poniżej.
NAJNOWSZE WPISY
Voucher szkoleniowy na 2024 rok!
Cyfryzacja i digitalizacja łańcuchów dostaw
Kurs Design Thinking dla nauczycieli akademickiej
Newsletter
Bądź na bieżąco z informacjami o szansach na dofinansowanie i nowych możliwościach rozwoju Twojej organizacji