Cyfryzacja służby zdrowia w ramach KPO: Szanse i wyzwania dla polskich szpitali
BLOG | 23 stycznia 2025 r.
KPO a cyfryzacja ochrony zdrowia – szanse na rozwój i wyzwania związane z opóźnieniami
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to kompleksowy program wsparcia, który przewiduje znaczące środki na cyfryzację polskiej służby zdrowia. Jako eksperci z wieloletnim doświadczeniem w zakresie dofinansowań z obszaru zdrowia, widzimy w tym projekcie ogromny potencjał na poprawę efektywności i dostępności usług medycznych, jednakże nie sposób nie zauważyć wyzwań wynikających z opóźnień w procesie uruchamiania tych funduszy.
Wsparcie zapisane w KPO jako Inwestycja D1.1.2, czyli „Przyspieszenie procesów transformacji cyfrowej ochrony zdrowia poprzez dalszy rozwój usług cyfrowych w ochronie zdrowia”, stanowi element komponentu D, nazwanego „Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia”. Głównym celem tej inwestycji jest poprawa funkcjonowania podmiotów leczniczych, zwiększenie efektywności udzielania świadczeń oraz zapewnienie pacjentom lepszej opieki i dostępu do informacji o swoim stanie zdrowia.
Działania w ramach inwestycji
- Wdrożenie nowych, centralnych usług cyfrowych: Rozwój narzędzi umożliwiających prowadzenie konsultacji medycznych przez wyspecjalizowaną kadrę lekarzy z różnych szpitali na zasadzie dyżurów.
- Cyfryzacja dokumentacji medycznej: Kontynuacja procesu wdrażania elektronicznej dokumentacji w podmiotach leczniczych, co umożliwi szybszy i łatwiejszy dostęp do danych pacjentów.
- Wzmocnienie cyberbezpieczeństwa w ochronie zdrowia: Budowa Centrum Operacji Bezpieczeństwa w Centrum e-Zdrowia oraz rozbudowa systemów bezpieczeństwa w celu ochrony danych medycznych.
- Zwiększenie świadomości pacjentów w zakresie rozwiązań cyfrowych: Edukacja pacjentów na temat dostępnych e-usług w ochronie zdrowia, co przyczyni się do ich szerszego wykorzystania.
- Rozwój infrastruktury IT w ochronie zdrowia: Modernizacja systemów informatycznych w placówkach medycznych, aby sprostać rosnącym potrzebom w zakresie cyfryzacji.
- Wytworzenie rozwiązań telemedycznych i ich integracja z istniejącymi systemami: Tworzenie i wdrażanie narzędzi telemedycznych, które będą kompatybilne z obecnymi systemami e-zdrowia na poziomie regionalnym.
Korzyści z realizacji inwestycji
- Szybszy dostęp do informacji medycznej: Zarówno pacjenci, jak i lekarze będą mieli kompleksowy i szybki dostęp do danych medycznych, co usprawni proces diagnostyki i leczenia.
- Lepsza analiza i diagnoza: Dzięki cyfrowym narzędziom możliwa będzie dokładniejsza i szybsza analiza stanu zdrowia pacjenta, co przełoży się na skuteczniejsze leczenie.
- Zwiększenie poziomu informatyzacji ochrony zdrowia: Integracja różnych systemów informatycznych poprawi efektywność i jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych.
- Większe bezpieczeństwo technologii informatycznych: Wzmocnienie cyberbezpieczeństwa zapewni ochronę wrażliwych danych medycznych przed nieautoryzowanym dostępem.
Nabory w ramach inwestycji i przeznaczone środki
Ministerstwo Zdrowia zrealizowało już nabór niekonkurencyjny w ramach inwestycji D1.1.2, skierowany wyłącznie do Centrum e-Zdrowia. Termin składania wniosków upłynął 18 grudnia 2024 r.
Planowany jest natomiast nabór konkurencyjny, w którym o środki będą mogły ubiegać się inne podmioty, takie jak szpitale zakwalifikowane do sieci szpitali. Dokładne terminy i kryteria tych naborów nie zostały jeszcze ogłoszone.
Inwestycja D1.1.2 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) dysponuje łącznym budżetem 4 466,3 mln zł przeznaczonym na transformację cyfrową ochrony zdrowia. Z tej kwoty, w zakończonym już naborze niekonkurencyjnym, przekazano 1 256 mln zł dla Centrum e-Zdrowia. Oznacza to, że na oczekiwany konkurs konkurencyjny, w którym będą mogły uczestniczyć inne podmioty, pozostaje 3 210,3 mln zł
Przygotowania do ogłoszenia naboru
W ramach przygotowań do naboru wniosków o dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na cyfryzację, w drugiej połowie 2024 roku szpitale zostały poproszone o wypełnienie tzw. fiszek projektowych. Proces ten miał na celu zebranie informacji niezbędnych do oceny potrzeb i planów placówek medycznych w zakresie transformacji cyfrowej.
Szpitale otrzymały fiszki projektowe do wypełnienia. Fiszki projektowe miały na celu zgromadzenie szczegółowych danych dotyczących planowanych przez szpitale inwestycji w obszarze cyfryzacji. Proces ten miał na celu zebranie informacji niezbędnych do oceny potrzeb i planów placówek medycznych w zakresie transformacji cyfrowej. Wśród danych gromadzonych w fiszkach znalazły się m.in.:
- Szczegółowy opis planowanych projektów,
- Harmonogram realizacji inwestycji,
- Budżet oraz przewidywane rezultaty.
Warto zauważyć, że to, czy szpital wypełnił i przekazał do ministerstwa fiszkę nie determinuje jego udziału w naborze. Każdy ze szpitali należących do sieci szpitali, wg zapewnień ministerstwa, będzie mógł złożyć wniosek w ramach planowanego naboru.
Opóźnienia w ogłoszeniu konkursu
Pomimo wcześniejszych zapowiedzi, Ministerstwo Zdrowia nie ogłosiło jeszcze konkursu dla placówek medycznych na pozyskanie tych środków. Dyrektor Departamentu e-Zdrowia w MZ, Wojciech Demediuk, przewidywał, że konkurs zostanie ogłoszony do końca listopada 2024 r., jednak do połowy stycznia 2025 r. to nie nastąpiło. Wg portalu RynekZdrowia.pl nabór ma zostać ogłoszony pod koniec stycznia.
Zgodnie z zapisami programu, wszystkie projekty finansowane z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) muszą zostać zakończone do 30 czerwca 2026 roku. Oznacza to, że zarówno realizacja inwestycji, jak i ich pełne rozliczenie powinny nastąpić przed upływem tego terminu. W związku z tym dostawcy rozwiązań z zakresu e-zdrowia wyrażają obawy, że opóźnienia w ogłoszeniu konkursów mogą skutkować brakiem czasu na skuteczną realizację i wdrożenie projektów przed upływem wyznaczonego terminu. Sytuacja ta budzi niepokój wśród firm technologicznych, które obawiają się, że nie zdążą z implementacją swoich rozwiązań w placówkach medycznych, co może wpłynąć na efektywność i jakość świadczonych usług zdrowotnych.
W obliczu tych wyzwań, zarówno placówki medyczne, jak i dostawcy technologii z niecierpliwością oczekują na ogłoszenie konkursów, które umożliwią im rozpoczęcie prac nad projektami cyfryzacyjnymi. Tylko szybkie działania pozwolą na pełne wykorzystanie dostępnych środków i osiągnięcie zamierzonych celów w zakresie transformacji cyfrowej polskiej służby zdrowia.
Zasady naboru dla szpitali
Obecnie oficjalne zasady naboru dotyczące cyfryzacji szpitali w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) nie zostały jeszcze opublikowane przez Ministerstwo Zdrowia. Informacje przedstawione powyżej opierają się na doniesieniach medialnych oraz nieformalnych ustaleniach, które mogą ulec zmianie po ogłoszeniu oficjalnych wytycznych.
Polska Federacja Szpitali (www.pfsz.org) publikuje zasady szpitali, jakie Ministerstwo Zdrowia przedstawiło podczas konsultacji poświęconych naborowi.
- każdy podmiot składa fiszkę projektową (krótki formularz), w której ubiega się o wsparcie na każdy z czterech obszarów
- IOI dokona oceny fiszek wg przykładowych kryteriów: stopień referencyjności, liczba hospitalizacji w 2023 r., wartość umów z NFZ w 2023 r. i stworzy listę rankingową
- podmioty z miejsc 1-325 listy złożą do KRMC* uzgodniony formularz opisu założeń projektu informatycznego
- wsparcie otrzyma 325 najwyżej ocenionych podmiotów, warunkiem podpisania umowy będzie uzyskanie pozytywnej opinii KRMC
- szpitale z miejsc od 1 do 220 otrzymają dofinansowanie na wszystkie obszary wsparcia, szpitale z miejsc od 221 do 325 otrzymają dofinansowanie na trzy obszary (z wyłączeniem AI* – nadwykonanie)
- Minimalna wartość projektu:
- z AI:
- szpital I stopnia 1 025 000 zł
- szpital II stopnia 1 600 000 zł
- szpital III stopnia 2 325 000 zł
- bez AI:
- szpital I stopnia 950 000 zł
- szpital II stopnia 1 500 000 zł
- szpital III stopnia 2 200 000 zł
- Planowana średnia alokacja środków na jednostkę ok. 8 mln zł
Podsumowanie
Nie sposób nie dostrzegać ogromnego potencjału inwestycji D1.1.2 dla polskiej ochrony zdrowia. Kluczowe będą jednak szybkie decyzje administracyjne i efektywna realizacja projektów, zważając na konieczność zakończenia wszystkich działań do czerwca 2026 roku. Sukces tego przedsięwzięcia zależy od sprawności ogłoszenia naboru oraz skoordynowanego działania wszystkich zaangażowanych stron. Pozostały czas wymaga od placówek medycznych i dostawców technologii ścisłej współpracy, aby zrealizować wyznaczone cele i przekształcić polską ochronę zdrowia w bardziej cyfrową, bezpieczną i efektywną.
Cyfryzacja ochrony zdrowia okiem partnera technologicznego IRONteam
Jako dostawca medycznego systemu contact center dla podmiotów medycznych jesteśmy w pełni świadomi, jak istotną kwestią jest sukcesywna poprawa komunikacji z pacjentami. Przed jednostkami medycznymi stoi teraz ogromne wyzwanie. Z uwagi na opóźnienia uruchomienia przekazanych funduszy unijnych istotne jest, aby już na wczesnym poziomie przygotowań do konkursu wybrać zaufanego partnera technologicznego, który pomoże w realizacji założonych celów.
IRONteam od ponad 17 lat współpracuje z czołowymi placówkami medycznymi w całym kraju w zakresie podnoszenia jakości komunikacji z klientem. Nasz autorski system GATEway to zaawansowane, cyfrowe narzędzie do obsługi medycznego contact center, stworzone z myślą o placówkach medycznych każdej wielkości oraz niezależnie od profilu prowadzonej działalności.
Współpraca z SENSE Consulting pozwala nam na proponowanie naszych klientom rozwiązań pozwalających w pełni na poprawę działania jednostki medycznej przy jednoczesnym podnoszeniu satysfakcji obsługi pacjentów.
Autor komentarza partnerskiego
Adam Słowikowski
content manager IRONteam, specjalista ds. jakości komunikacji z pacjentem
NAJNOWSZE WPISY
Od Hongkongu po Poznań. Rola ESG w budowaniu zrównoważonej przyszłości
Ścieżka SMART w 2024 roku – co się zmieniło?
Autorka tekstu
Współpracą z przedsiębiorstwami w zakresie pozyskiwania funduszy europejskich zajmuje się od 2009 roku. Posiada doświadczenie w programach ogólnopolskich i regionalnych. Pozyskała dla klientów dofinansowania dla kilkudziesięciu projektów badawczo-rozwojowych i inwestycyjnych, społecznych w zakresie zdrowia i wsparcia dla osób starszych, realizowanych przez przedsiębiorstwa, samorządy i organizacje pozarządowe.
Pomaga odnaleźć właściwe źródła finansowania, zbudować koncepcję projektu, stworzyć dokumentację aplikacyjną, podpisać umowę i skutecznie rozliczyć projekt.
Zna realia współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, a także urzędami marszałkowskimi w różnych województwach.
W wolnych chwilach podróżuje, ćwiczy jogę i towarzyszy w rozwoju nastoletnim córkom.