Co to jest strategia ESG?
Strategia ESG to filozofia planowania działalności i rozwoju organizacji w oparciu o trzy podstawowe filary:
E (environmental) – dotyczące środowiska.
S (social) – dotyczące społecznej odpowiedzialności.
G (governance) – dotyczące ładu korporacyjnego.
ESG to zbiór nowoczesnych standardów postępowania w biznesie. Obejmuje czynniki wpływające na wartość i wycenę organizacji. W oparciu o które tworzone są ratingi i oceny pozafinansowe organizacji. ESG ma więc wpływ na wartość i wycenę spółek.
Dlaczego warto wprowadzać strategię ESG?
Organizacje, które wdrażają strategie ESG dają ważny sygnał rynkowi. Budujemy wzrost gospodarczy w oparciu o długoterminowe rozwiązania. Uwzględniamy dbałość o ekologię, środowisko, ludzi i przejrzysty ład korporacyjny.
Strategia ESG jest odpowiedzią na zwiększenie stabilności w biznesie. Uwzględnia również ryzyka związane ze środowiskiem, ekologią, zatrudnieniem oraz bezpieczeństwem. Dla przykładu: analizując ślad węglowy swojej działalności, zaczynamy poszukiwać sposobów jego ograniczenia. Wybieramy dostawców, którzy w tym zakresie najlepiej funkcjonują. Z kolei inwestując w infrastrukturę, zaczynamy uwzględniać zielone budownictwo, czy zwracać uwagę na certyfikację. Idąc dalej: rozwijamy kompetencję pracowników ale nie zapominamy o rozwoju tzw. zielonych kompetencji.
Co wynika z doświadczeń naszych klientów? W strategiach ESG najważniejsze jest wskazanie praktycznych rozwiązań zaprojektowanych z uwzględnieniem branży, wielkości firmy i ryzyk biznesowych.
Jakie czynniki mają wpływ na ocenę organizacji pod kątem ESG?
W filarze pierwszym – ŚRODOWISKO – analizie poddawana jest realizacja strategii ekologicznej i polityki środowiskowej, działania związane z ochroną środowiska oraz wpływem podmiotu na środowisko.
W filarze drugim – SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOSĆ – uwzględnia się wpływ organizacji na rynek i pracowników. Ważne są relacje z partnerami, klientami, dostawcami i podwykonawcami, bezpieczne i higieniczne warunki pracy i prawa pracownicze. Ocenia się również politykę jakości i politykę informacyjną, w tym BHP i RODO.
W filarze trzecim – ŁAD KORPORACYJNY – oceniana jest struktura przedsiębiorstwa, w tym jego organów zarządczych, prawa udziałowców i wywiązywanie się z obowiązków informacyjnych względem nich, kompetencje zarządcze.
Czym jest raport ESG?
W czerwcu 2022 roku zgrupowanie Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej oraz Komisji Europejskiej uzgodniło dyrektywę CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), a 16 grudnia 2022 roku opublikowana w dzienniku urzędowym UE. Co to oznacza dla krajów członkowskich? Każdy kraj UE ma od tego czasu 18 miesięcy na jej implementację. Po tym okresie dyrektywa CSRD wejdzie w życie w całej Unii Europejskiej.
Czy muszę raportować ESG? Kogo obowiązuje raportowanie ESG?
- Duże spółki raportujące dotychczas w oparciu o dyrektywę NFRD – raportowania informacji niefinansowych, mają obowiązek stosowania dyrektywy CSRD od 2024 (z danymi za 2023).
- Duże spółki nie podlegające dyrektywie NFRD (zatrudnienie powyżej 250 osób lub/i posiadające 40 mln euro obrotu lub/i posiadające ogółem 20 mln euro aktywów) ), tj. wszystkie pozostałe duże jednostki notowane i nienotowane na GPW oraz pozostałe duże grupy kapitałowe – mają obowiązek stosowania dyrektywy CSRD od 2025 (z danymi za 2024).
- Małe i średnie spółki giełdowe – mają obowiązek stosowania dyrektywy CSRD od 2027 (z danymi za 2026).
W analizie i raporcie uwzględnia się nie tylko działalność swojej organizacji, ale także współpracujących podmiotów – dostawców i podwykonawców. Z tego względu nawet jeśli nie jesteś podmiotem zobligowanym do analizy i raportowania ESG – zrób to dobrowolnie. Duże firmy dla ułatwienia swojego raportowania będą współpracować z podmiotami, które znają i stosują dyrektywę CSRD, a przez to posiadają wszelkie dane do raportowania ESG w obszarze swojej działalności.
Jak wprowadzić ESG w mojej firmie?
Jeśli temat dyrektywy CSRD, strategii i raportowania ESG jest dla Ciebie ważny, ale potrzebujesz pomocy, by podejść do niego zdrowo, fachowo i kompleksowo, zachęcamy do udziału w bezpłatnej konsultacji z ekspertami SENSE. Omówimy sytuację Twojego podmiotu z uwzględnieniem specyfiki branży, a także przedstawimy Ci standardy przygotowania raportów oraz zakres nowych obowiązków informacyjnych.
dr Natalia Marciniak-Madejska, Dyrektor Działu Projektów Rozwojowych SENSE
NAJNOWSZE WPISY
Voucher szkoleniowy na 2024 rok!
Cyfryzacja i digitalizacja łańcuchów dostaw
Kurs Design Thinking dla nauczycieli akademickiej
Dlaczego spełnianie standardu WCAG 2.1 jest ważne w biznesie?
Newsletter
Bądź na bieżąco z informacjami o szansach na dofinansowanie i nowych możliwościach rozwoju Twojej organizacji