Trendbook DEI #12: Biuro dla wszystkich
BLOG | 7 września 2024 r.
W amerykańskich mediach społecznościowych był ostatnio szeroko komentowany przypadek młodej, wykształconej dziewczyny, która skarżyła się, że nie może znaleźć pracy, bo nie jest w stanie wstawać wcześnie rano. Chciałaby zaczynać pracę po południu i kończyć ją wieczorem, albo wręcz zaczynać wieczorem i pracować w biurze w nocy. I chociaż część internautów ją wyśmiała, to większość dostrzegła w jej przypadku zwiastun nowego zjawiska: konieczności elastycznego dopasowania warunków pracy do specyficznych potrzeb pracowników.
Inkluzywny, czyli jaki?
Już teraz pracodawcy dostrzegają konieczność wprowadzenia standardów inkluzywności, aby zaangażować w pracę i tworzyć innowacje przez zespoły różnorodne. Co właściwie oznacza inkluzywny? Inkluzywny, to przeznaczony dla wszystkich, wolny od uprzedzeń, włączający każdego, niezależnie od jego stopnia sprawności, pochodzenia, koloru skóry, orientacji seksualnej, wieku, płci. Inkluzywność w przestrzeni biurowej, to taka jej organizacja, aby każdy jej użytkownik miał równe szanse na realizację swoich zadań zawodowych, ale też na wygodę i bezpieczeństwo. A nawet na pozytywną stymulację, która zwiększy wydajność. I w końcu na relaks, bo bez odpoczynku nie ma mowy o dobrej jakości pracy.
Dla kogo biura?
W niedalekiej przyszłości biura mogą stać się rozwiązaniem coraz rzadszym i dla wybranych pracowników, mających unikatowe umiejętności i kompetencje. O dzisiejszych biurach już mówi się „biura hybrydowe”, bo część osób pracuje w nich stacjonarnie, a coraz więcej osób zdalnie. W przyszłości biura w dzisiejszym rozumieniu tego słowa, staną się przestrzenią spotkań mającą ułatwiać tworzenie nowych rozwiązań i generowanie innowacji. Kończy się powoli era hal „open space”, gdzie w identycznych małych boksach siedzieli ustandaryzowani pracownicy wykonujący powtarzalne, podobne czynności.
Otwarta przestrzeń, ale nie tylko – open space już nie jest tak bezkrytycznie przyjmowana jako oczywistość; promuje się łączenie open space z udostępnieniem innych pomieszczeń sprzyjających pracy cichej.
Elastyczność – taka organizacja przestrzeni i wyposażenia, które pozwalają na dowolne przekomponowanie układu biura, tak aby dopasować go do wielu sytuacji: praca indywidualna, zebranie, konferencja, krótki meeting w małej grupie. Ta elastyczność też sprawdza się w przypadku konieczności dostosowania stanowisk pracy.
Biurka o regulowanej wysokości – „sitting is new smoking” – praca siedząca w jednej pozycji traktowana jest jak szkodliwy nałóg. Stąd wyposażanie biur w biurka z blatami o zmiennej wysokości, aby można było pracować z laptopem także stojąc. Zmienna wysokość blatu jest przydatna w przypadku osób na wózkach czy osób niskorosłych.
Siedziska wymuszające ruch – kiedyś mówiło się „nie kiwaj się na krześle” – dziś przeciwnie, należy się ruszać siedząc, najbardziej zaawansowane siedziska przypominają piłki lekarskie, albo bujawki.
Hot desking – brak biurka dedykowanego to coraz częstsze rozwiązanie polegające na braku dedykowanego miejsca sprzyjające ruchliwości pracowników, zapobiegające „gnuśnieniu” przy swojej kupce papierów na wciąż tym samym biurku. Wyjątkiem są stanowiska dostosowane, które dostarczają specyficznych i indywidualnych rozwiązań, te powinny pozostać przypisane do osoby.
Prywatność – wydzielone kabiny do rozmów w małych grupach, budki telefoniczne i wydzielone ciche strefy pomagają obniżyć poziom hałasu i zwiększyć poziom koncentracji. Budki konferencyjne wyposażone w dźwiękoszczelne ściany to także popularne rozwiązanie w zróżnicowanych i włączających miejscach pracy. Moduły akustyczne idealnie nadają się do małych spotkań, burz mózgów i nieformalnych sesji indywidualnych.
Stacjonarnie i online – przestrzenie spotkań osób pracujących w biurze na miejscu z pracującymi zdalnie. Odpowiednie oprogramowanie, monitory.
Elementy biofilne, więcej roślin doniczkowych, zielone ściany. Ludzie mają wrodzoną potrzebę kontaktu z naturą – realizując ją są zrelaksowani i spokojni.
Strefy wypoczynku – osobne pomieszczenia z kanapami i fotelami, odizolowane od przestrzeni biurowej, swoim charakterem przypominające przestrzeń domową.
Przestrzenie aktywności fizycznej: mini piłka nożna, tenis stołowy, a nawet minigolf. Bieżnie. I nie mówimy tu o osobnych siłowniach, ale o wykomponowaniu w przestrzeń biurową rozwiązań do uprawiania sportu.
Żłobki, przewijaki – miejsca dla rodziców, którzy łączą pracę z wychowaniem dzieci.
Pokoje do medytacji lub modlitwy dla różnych religii.
Dog friendly offices – czyli te, które zgadzają się na przyprowadzanie do biura swoich psów, ranking takich 20 firm amerykańskich otwierają biura Amazon (Seattle) i Uber (San Francisco).
Badanie opublikowane przez firmę doradczą HR Future Workplace wykazało, że najważniejszym bonusem, jakiego domagali się pracownicy, było naturalne światło i widok na zewnątrz.
Chcesz więcej takich treści?. Znajdziesz je w Trendbooku "Diversity, Equity, Inclusion". Możesz go pobrać, klikając w link poniżej.
NAJNOWSZE WPISY
Recepta na dotacje – cykl spotkań dla branży medycznej
FEW.5.3 Infrastruktura ochrony zdrowia
Autorka tekstu
Pracuje w Fundacji INTEGRACJA, w dziale Integracja LAB, gdzie zajmuje się projektowaniem uniwersalnym. Historyczka sztuki i designu, przez 10 lat była dyrektorką w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego, gdzie była prowadziła konkurs DOBRY WZÓR. Wykładowczyni, kuratorka wystaw i konkursów projektowania przemysłowego ze szczególnym uwzględnieniem projektowania dla wszystkich.