Polski Akt o Dostępności zmieni e-commerce. Czy Twój sklep jest gotowy?
BLOG | 8 kwietnia 2025 r.
Zakupy przez Internet stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności. Według prognoz firmy Strategy& (raport “E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój”), polski rynek e-commerce osiągnie wartość 192 miliardów złotych do 2028 roku, co świadczy o jego bardzo dynamicznym rozwoju.

E-commerce a osoby z niepełnosprawnościami
W tym cyfrowym tłumie konsumentów i konsumentek znajdują się również osoby z niepełnosprawnościami, które pragną korzystać z wygody zakupów online na równi z innymi.
Jednak dla wielu z nich nie jest to możliwe.
Powód? Niestety, wiele sklepów internetowych nadal nie jest dostosowanych do potrzeb osób z ograniczeniami. Brak opisów alternatywnych dla grafik, niewystarczający kontrast tekstu czy trudności w nawigacji to tylko niektóre z barier, na które napotykają użytkownicy z niepełnosprawnościami.
Nowe przepisy: Polski Akt o Dostępności
Jednak już wiemy, że nadchodzą zmiany. Przypominamy, że 28 czerwca 2025 roku w Polsce wejdzie w życie Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, znana jako Polski Akt o Dostępności (PAD). Jej celem jest ujednolicenie standardów dostępności cyfrowej na terenie całej Unii Europejskiej – zarówno dla produktów fizycznych jak komputery czy smartfony, jak i dla usług cyfrowych.
Kogo obejmą nowe obowiązki?
Europejski Akt o Dostępności (EAA) wprowadza obowiązki dla firm działających w obszarze sprzedaży, w tym producentów, importerów, dystrybutorów i usługodawców – również tych prowadzących sklepy internetowe i platformy e-commerce. Przepisy obejmują m.in. serwisy sprzedażowe, aplikacje mobilne, urządzenia do płatności oraz obsługę klienta, które muszą być dostępne dla osób z różnymi potrzebami.
Co zmieni się dla e-sprzedawców i klientów?
Właściciele sklepów online będą musieli dostosować swoje strony internetowe i aplikacje mobilne do nowych wymagań dostępności. Oznacza to konieczność wprowadzenia udogodnień, które umożliwią wszystkim użytkownikom – w tym osobom z niepełnosprawnościami – łatwiejsze poruszanie się po stronie, czytanie treści i dokonywanie zakupów.
Brak dostępności stron sklepów internetowych i całego procesu zakupu, nie tylko utrudnia płynne przejście przez proces zakupowy, ale czasem wręcz uniemożliwiają złożenie zamówienia. Brak finalizacji transakcji równa się strata klientów/tek oraz , mówiąc wprost, strata finansowa dla firmy.
Straty i szanse: dane mówią same za siebie
Co ciekawe, zgodnie z tym co przeczytamy na stronie serwisu ecommercenews.eu nawet 65 proc. konsumentów z niepełnosprawnością nie finalizuje transakcji z powodu słabej dostępności sklepu internetowego.
Warto zatem spojrzeć na wdrożenie PAD jako na szansę i impuls do pozyskania nowej grupy konsumentów/ek. To nie tylko spełnienie obowiązków prawnych, ale także realna szansa na zwiększenie sprzedaży i budowanie lojalności klientów. W Polsce żyje od 3,5 do 7,7 milionów osób z różnymi niepełnosprawnością, co z pewnością czyni z nich istotną bardzo grupę konsumencką.
Innowacja, konkurencyjność i uniwersalność
Wprowadzenie dyrektywy to dodatkowy impuls do innowacji – dostępne rozwiązania często okazują się bardziej intuicyjne i wygodne dla wszystkich użytkowników, nie tylko tych z dodatkowymi potrzebami. I ostatecznie, to także realna przewaga konkurencyjna – firmy, które szybciej dostosują się do nowych standardów, mogą zyskać zaufanie i lojalność szerszego grona klientów.
Dotyczy to oczywiście nie tylko branży e-commerce. Dostępność po prostu się opłaca.
Zgłoś swoją firmę do projektu: I-D-EAA Academy. Dyrektywa EAA w praktyce
Projekt „I-D-EAA Academy. Dyrektywa EAA w praktyce” oferuje kompleksowe wsparcie, które ma na celu podniesienie świadomości oraz kompetencji przedsiębiorców i ich pracowników w zakresie dostępności, projektowania uniwersalnego oraz przepisów wynikających z Dyrektywy EAA.

Autorka wpisu
Agata Spała-Zakrzewska
Agata to ekspertka w zakresie zatrudniania osób z niepełnosprawnościami i wdrażania dostępnych usług. Specjalizuje się w tworzeniu programów zatrudnienia, dostosowywaniu stanowisk pracy oraz optymalizacji wpłat do PFRON. Prowadzi szkolenia dla firm, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych z zakresu dostępności usług i obsługi klienta z niepełnosprawnościami. Autorka artykułów, laureatka nagrody „Lady D.”, współpracuje z wieloma firmami i instytucjami publicznymi, a także występuje na konferencjach z zakresu HR i CSR.