Dotacje na innowacje – na co zwrócić uwagę ?
Konkursy w ramach Ścieżki SMART, które ruszą już za tydzień 21 lutego, będą oparte na budżetach, z jakimi dotychczas nie mieliśmy do czynienia. Mowa tutaj o kwocie 5 mld zł finansowania. Dlatego też chcemy w tym artykule nieco bliżej przyjrzeć się zagadnieniu innowacji. Takie kryterium będzie miało kluczowe znaczenie przy ocenie projektów do dofinansowania.
Dotacje na innowacje: czym jest innowacja w skali krajowej?
Powinniśmy myśleć o innowacji, jako o rozwiązaniu, którego jeszcze nikt nie wprowadził na szeroką skalę w Polsce. Nie chodzi tutaj jednak o coś, co jest niedostępne na rynku polskim. Dzisiaj w warunkach zglobalizowanej gospodarki zawsze ktoś przyjdzie i powie: ale ja to mogę kupić od kontrahenta z zagranicy. Ktoś już to gdzieś opracował. To już jest dostępne na jakimś rynku. Dlatego istotne jest, żeby sprawdzić, czy w kraju istnieją usługodawcy, producenci, podmioty, które dane rozwiązanie mają już wdrożone.
Jak udowodnić innowacyjność produktu?
To jest zadanie do wykonania po stronie przedsiębiorcy. Musimy przeprowadzić dokładną analizę rynku i sprawdzić naszą konkurencję, produkty i usługi konkurencji, żeby móc je parametryzować. Dalszym krokiem jest wykazanie, że to co chcemy my wdrożyć, przewyższa w istotny sposób to, co już jest dostępne na rynku krajowym. Niezależnie od tego, czy powstanie to w wyniku procesu B+R, który realizujemy w ramach modułu B+R, czy jest wynikiem prac B+R, które zrealizował dla nas podmiot trzeci, albo które kupiliśmy od podmiotu trzeciego. Innowacyjne jest to co jest nowe. Przy czym nie mówimy tutaj każdorazowo o zupełnie nowym produkcie. My możemy mówić o pewnych ulepszeniach, o udoskonaleniach. Wskazujemy na parametry, które np. będą podnosiły efektywność danego produktu, czy danej technologii.
Co to znaczy, że innowacyjność musi być istotna dla naszego odbiorcy?
Musimy zainteresować naszego klienta. Musimy sprawić, żeby odbiorca uzyskując wiedzę na temat zaoferowanego mu rozwiązania o wyższym parametrze lub nowego o nowych cechach, był gotowy za to zapłacić. Istotne jest też to, żeby ta gotowość była popierana konkretnymi artefaktami. Mogą to być listy intencyjne od potencjalnych klientów, badania rynku, które dowodziły, że istnieje grupa docelowa o odpowiedniej liczebności i ta grupa docelowa dysponuje określonymi zasobami.
Dotacje na innowacje – na co jeszcze zwrócić uwagę?
Jednym z kryteriów rankingujących będzie potencjał innowacji do transformacji rynku. Tego kryterium dotychczas w dotacjach nie było. Będziemy się więc na swój sposób uczyć i kalibrować naszą wiedzę i podejście. Już wkrótce powinniśmy wiedzieć więcej, co oznacza, że mamy do czynienia z innowacją, która ma potencjał do wykreowania zupełnie nowego rynku. Kolejnym kryterium jest ekoinnowacyjność. To oczywiście taki element, który nie zawsze wystąpi w każdym projekcie. Jeśli jednak np. opracujemy technologię, którą będziemy chcieli wdrożyć i będzie ona wiązała się z np. z niższym zapotrzebowaniem na zasoby, to potencjalnie mamy do czynienia z ekoinnowacją. Te element może wzmacniać szanse naszego projektu.
Społeczny wpływ dotacji na innowacje
To kryterium jest zupełnie nowym i, trzeba sobie uczciwie powiedzieć, ciekawym podejściem. Przestajemy patrzeć na innowacyjność z perspektywy technicznej, przemysłowej, a dokładamy do tego wątek społeczny. Czyli jeśli nasza innowacja, nasz produkt, proces, usługa będzie przynosiła pozytywny efekt związany z jakością życia społeczeństwa, projekt otrzyma dodatkowe punkty. Może to być np. pozytywny wpływ na proces zmian klimatycznych albo działania ograniczające ryzyko wykluczenia społecznego.
Jak myśleć systemowo o naszych projektach badawczo-rozwojowych?
—
To wszystko są elementy, na które my, pracując z państwem nad projektami do Ścieżki SMART, będziemy zwracać uwagę. Jeśli chcesz porozmawiać o swoim pomyśle na wprowadzenie innowacji, skontaktuj się z nami lub umów się na bezpłatną konsultację.
#SENSEconsulting #Dotacje #FENG #ŚcieżkaSMART #B_R #Badaniairozwój #innowacje #NoweMożliwości
NAJNOWSZE WPISY
Voucher szkoleniowy na 2024 rok!
Cyfryzacja i digitalizacja łańcuchów dostaw
Kurs Design Thinking dla nauczycieli akademickiej
Dlaczego spełnianie standardu WCAG 2.1 jest ważne w biznesie?
Newsletter
Bądź na bieżąco z informacjami o szansach na dofinansowanie i nowych możliwościach rozwoju Twojej organizacji