Trendbook #6: Rola mediów społecznościowych w promowaniu inkluzywności i różnorodności
BLOG | 22 lipca 2024 r.
Rola mediów społecznościowych w promowaniu inkluzywności i różnorodności. Media społecznościowe to już nie tylko potężne narzędzia komunikacji i wymiany informacji. Odgrywają one kluczową rolę w promowaniu inkluzywności, różnorodności i włączania. Hasztagi związane z ideą diversity, equity & inclusion cieszą się rosnącym zainteresowaniem użytkowników, a firmy coraz częściej stawiają na różnorodność w swoich działaniach. 🌟📱🌈 Jak to jednak wygląda w praktyce? Jak wykorzystać media społecznościowe w promowaniu DEI i z czego wynika zainteresowanie różnorodnością?
Dlaczego rola SM jest tak istotna w promowaniu inkluzywności i różnorodności
Media społecznościowe stanowią współcześnie jeden z najpopularniejszych i najskuteczniejszych środków komunikacji i wymiany informacji. Odgrywają też kluczową rolę w kształtowaniu postaw i przekonań. Trudno się zatem dziwić, że na przestrzeni ostatnich lat to właśnie platformy społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, X czy TikTok, wyrosły na potężne narzędzia w kontekście promowania inkluzywności i różnorodności. Ten trend obserwujemy zarówno na poziomie indywidualnych kont influencerów samodzielnie budujących swoje marki osobiste, jak i w strategiach marketingowych największych polskich i zagranicznych marek.
Różnorodność dobrze się klika i jeszcze lepiej sprzedaje
Z badania przeprowadzonego w 2022 r. przez Mindshare Polska dowiadujemy się, że aż 40% komunikatów promujących różnorodność i inkluzywność, które trafiały do badanych, pochodziło z mediów społecznościowych. Treści powiązane z ideą diversity, equity & inclusion cieszą się rosnącym zainteresowaniem użytkowników największych platform społecznościowych.
W 2022 roku popularność hasztagów związanych z niepełnosprawnością wzrosła na polskim TikToku o ponad 65%. Hasztag #niepelnosprawnosc miał 46 milionów odsłon, a #autyzm prawie 40 milionów. Także w 2022 r. hasztag #ComingOut na TikToku miał ponad 4 miliardy odsłon. Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2022).
Co ciekawe, zainteresowanie różnorodnością wykracza poza konta indywidualnych użytkowników social mediów i sięga na profile tych, od których kupujemy produkty i usługi. W ankiecie opublikowanej w 2023 r. przez Sprout Social aż 66% badanych zadeklarowało, że z większym prawdopodobieństwem zakupi produkty marek, które budują swój wizerunek wokół postaci różnorodnych pod względem wieku, pochodzenia czy tożsamości płciowej. Również firmy coraz częściej stawiają na różnorodność w swoich kampaniach marketingowych, których zadaniem jest nie tylko odzwierciedlenie społecznego zróżnicowania, ale także zwrócenie uwagi nowych grup konsumentów. Ogromna część tych działań odbywa się za pośrednictwem social mediów.
Social media jako siła napędzająca inkluzywność
W swojej publikacji ze stycznia br, Shruti Swaroop (2024), reprezentująca International Inclusion Alliance, wymienia szereg właściwości mediów społecznościowych, które czynią je idealnym narzędziem do szerzenia wartości DEI. Pierwsza z nich to globalny zasięg i szeroka dostępność mediów społecznościowych. To na tych platformach jednostki z różnych środowisk mogą się ze sobą komunikować i dzielić doświadczeniami, niezależnie od barier geograficznych, ekonomicznych czy społecznych.
Kolejną właściwością mediów społecznościowych, która sprzyja inkluzywności, jest zwiększanie widoczności niektórych grup społecznych, jak np. osoby z niepełnosprawnością. Poprzez hashtagi, popularne wątki (tzw. trending topics) i treści tworzone przez samych użytkowników, social media dają głos wcześniej marginalizowanym grupom, których postulaty rzadko cieszą się podobną ilością uwagi w tradycyjnych mediach.
Ponadto, platformy społecznościowe ułatwiają budowanie społeczności online opartych na wspólnych doświadczeniach i tożsamości. Przestrzeń wirtualna zapewnia poczucie przynależności i wsparcia jednostkom, które w świecie niewirtualnym czują się odrzucane ze względu na wygląd, sprawność fizyczną, kolor skóry, wyznanie czy orientacji seksualną. Media społecznościowe są również sprzymierzeńcem w edukowaniu i budowaniu świadomości.
Platformy takie jak X, Instagram i Facebook są wykorzystywane do udostępniania treści edukacyjnych i kampanii społecznych, co czyni je idealnym miejscem do rozprawiania się ze stereotypami. Influencerzy o różnym poziomie sprawności fizycznej, orientacji seksualnej czy pochodzeniu, dzieląc się swoimi osobistymi doświadczeniami, obalają utarte przekonania, dając użytkownikom lepsze zrozumienie i bardziej trafne postrzeganie różnych społeczności.
Social media pełnią także rolę katalizatora dla szeroko rozumianych działań aktywistycznych i równościowych, których celem jest nie tylko zauważanie różnic, ale także celebrowanie ich. Inicjatyw społeczne i kulturalne, jak np. ruchy #BlackLivesMatter i #MeToo, zdobyły rozgłos dzięki mediom społecznościowym, zwracając uwagę na systemowe nierówności i przyczyniając się do budowania pozytywnej narracji wokół wartości DEI. Za pośrednictwem mediów społecznościowych coraz częściej weryfikowana jest też tzw. odpowiedzialność korporacyjna.
Firmy realizują swoje strategie DEI m.in. poprzez inkluzywne kampanie marketingowe, prowadzone na platformach społecznościowych. To tam użytkownicy obserwują i rozliczają organizacje z ich działań na rzecz promocji różnorodności i inkluzywności.
Life on Wheelz i Lifespiration, czyli inkluzywność z życia wzięta
Specyfika mediów społecznościowych pozwala usłyszeć głosy różnorodnych, wcześniej marginalizowanych grup, a przykłady tego zjawiska można mnożyć, również na polskim podwórku. Wojciech Sawicki, influencer z niepełnosprawnością tworzący jako Life on Wheelz, którego profile na Instagramie, Facebooku, TikToku i X gromadzą łącznie ponad 350 tysięcy obserwujących, jest przykładem na to, że media społecznościowe są doskonałym inkubatorem różnorodności i inkluzywności. Obok Wojtka wskazać można wielu mniejszych influencerów, działających w nurcie DEI, którzy nieustannie zyskują nowe rzesze odbiorców, jak Renata Orłowska („Zaniczka”) lub Bogumiła Siedlecka- Goślicka („Anioł na Resorach”), reprezentujące środowisko osób z niepełnosprawnością, czy Ane Piżl („Ane Ratownica”), reprezentująca osoby LGBTQ+.
To dopiero 50% artykułu. Resztę znajdziesz w Trendbooku "Diversity, Equity, Inclusion". Możesz go pobrać, klikając w link poniżej.
NAJNOWSZE WPISY
Recepta na dotacje – cykl spotkań dla branży medycznej
FEW.5.3 Infrastruktura ochrony zdrowia
Autorka tekstu
W social mediach edukuje w temacie inkluzywności jako „Dziewczyna z Fioletową Nogą”. Posiada protezę nogi, ozdobioną fioletowym coverem. Pierwsza kobieta z protezą w polskim wydaniu czasopisma „Vogue” oraz laureatka nagrody specjalnej „Wysokich Obcasów”, przyznanej za przełamywanie stereotypów dotyczących niepełnosprawności. Zawodowo – ekspertka usług z zakresu dostępności w SENSE consulting. Trenerka w obszarze kompetencji miękkich, komunikacji w biznesie oraz szczególnych potrzeb.