Trendbook DEI #2: 5 zasad w zarządzaniu zespołem z pracownikami z różną sprawnością.
BLOG | 15 maja 2024 r.
Bycie skutecznym liderem/liderką to niezwykle ważna umiejętność w budowaniu efektywnego, zintegrowanego i skutecznego zespołu i osiągania celów organizacji. Jednak bycie liderem_ką inkluzywną wymaga od osób zarządzających nie tylko wiedzy o korzyściach i wyzwaniach płynących z różnorodności w zespole, ale także głębokiego zrozumienia różnorodności ludzkiej psychiki, postaw i wyzwań z jakimi zmagają się osoby m.in. z ograniczoną sprawnością.
Zarządzanie zespołem z osobami z niepełnosprawnościami stawia przed osobami zarządzającymi różne wyzwania. Jednakże równocześnie świadome i strategiczne wykorzystanie pełnego potencjału osób z niepełnosprawnością w pracy przynosi korzyści nie tylko im samym, ale całej organizacji:
- promuje kulturę wzajemnego szacunku,
- stwarza środowisko sprzyjające innowacyjności,
- prowadzi do zmiany społecznej, chociażby w postaci niwelowania stereotypów dotyczących tej grupy społecznej.
Skuteczne zarządzanie zespołem z pracownikami z różną sprawnością wymaga strategicznego podejścia, które uwzględnia różnorodność potrzeb, wyzwań i potencjał pracowników z niepełnosprawnością. Jednocześnie sprzyja integracji zespołu jako całości i osiągania sukcesów w założonych celach biznesowych.
Pamiętaj o różnorodności w niepełnosprawności.
Osoby z niepełnosprawnościami to nie tylko te, które poruszają się na wózkach, o kulach. To także osoby niewidome lub z innymi widocznymi rodzajami niepełnosprawności. Niepełnosprawność ma różne wymiary, nawet dla samych osób jej doświadczających i zdecydowanie częściej jest niewidoczna.
Różnorodność w niepełnosprawności wiąże się z różnorodnością związaną z potrzebą dostępności i dostosowania miejsca pracy.
Dostosowanie miejsca pracy dla osób z niepełnosprawnościami obejmuje:
- fizyczne dostosowania, tj. udogodnienia dla osób na wózkach,
- technologiczne wsparcie, np. oprogramowanie wspomagające dla osób niewidomych czy niedosłyszących,
- rozwiązania organizacyjne, np. praca zdalna, elastyczność
w zakresie godzin pracy.
Może zdarzyć się sytuacja, że pracownik z niepełnosprawnością nie potrzebuje szczególnych udogodnień. W związku z tym rodzi się pytanie: skąd mam wiedzieć, jakiego wsparcia potrzebuje pracownik z niepełnosprawnością?
Jeśli nie zostały wskazane na etapie rekrutacji – zapytaj o potrzeby podczas swojej pierwszej rozmowy z osobą z niepełnosprawnością. To ważne pytanie, które pozwoli na odpowiednie ujęcie potrzeb pracownika_czki, które pozwoli mu/jej komfortowo i skutecznie wykonywać swoje obowiązki zawodowe.
Kluczem jest edukacja.
Szkolenia z zakresu różnorodności i inkluzywności zespołu powinny stać się standardem w każdej organizacji. Dlatego też pracownicy powinni być świadomi wyzwań, z jakimi mogą się spotykać ich koledzy i koleżanki z niepełnosprawnościami oraz sposobów, w jaki mogą wspierać ich integrację.
Tworzenie kultury otwartości, gdzie rozmowy na temat niepełnosprawności są normalizowane, pomaga w eliminowaniu stereotypów i promowaniu równości. Niejednokrotnie osoby będące już w zespole, w procesie adaptacji niepełnosprawnych pracowników czują się niepewnie, nie mają wiedzy dotyczącej funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością w pracy, właściwego zachowania się i współpracy z taką osobą.
Szkolenia mają na celu zredukowanie obaw, przełamanie stereotypów oraz uświadomienie, że osoby z niepełnosprawnościami jako pracownicy mają podobne oczekiwania, dążenia oraz obawy np. przed innym traktowaniem.
Ty również, jako lider_ka zespołu, w którym są osoby z niepełnosprawnością powinnaś szkolić się w zakresie tematu niepełnosprawności, wyzwań, barier i savoir vivru we współpracy z osobami z niepełnosprawnościami.
Znajomość podstawowych zasad o tym, co może nam pomóc i czego lepiej unikać, abyśmy mogli czuć się swobodnie w swoim towarzystwie oraz by wzajemne kontakty nie budziły w nas obaw, umożliwiają owocną współpracę.
To dopiero 50% artykułu. Resztę znajdziesz w Trendbooku "Diversity, Equity, Inclusion". Możesz go pobrać, klikając w link poniżej.
NAJNOWSZE WPISY
Recepta na dotacje – cykl spotkań dla branży medycznej
FEW.5.3 Infrastruktura ochrony zdrowia
Autorka tekstu
Wspiera firmy w budowaniu otwartości na zatrudnienie pracowników z niepełnosprawnością. Prowadzi autorskie szkolenia z obszaru rekrutacji pracowników z niepełnosprawnością, zarządzania zespołem różnorodnym oraz zasad savoir vivre w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością. Przeprowadza audyty dostępności miejsc pracy oraz wspiera w wprowadzaniu racjonalnych usprawnień. Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce.