Transformacja cyfrowa to ważna zmiana na poziomie całej organizacji. Światowe i polskie przykłady przedsiębiorstw przechodzących transformację cyfrową pokazują, że o jej sukcesie przesądza nie tylko trafny wybór procesów, które chcemy poddać digitalizacji, ale także wciągnięcie współpracowników w tę historię. Jak to zrobić?
JAK PRZEBIEGA TRANSFORMACJA CYFROWA W POLSCE?
W 2019 roku firma Accenture ogłosiła koniec ery digitalizacji biznesu.
Cyfryzacja podzieliła losy elektryczności i dzisiaj jest już tak naturalnym elementem naszej rzeczywistości, że w zasadzie nie możemy mówić o czymś wyjątkowym. Tymczasem polski biznes ma w tym zakresie trochę lekcji do odrobienia. Komisja Europejska prowadzi indeks gospodarki cyfrowej społeczeństwa, badając stopień cyfryzacji instytucji publicznych i społeczności jako takiej. Polska zajmuje w tym rankingu 24 miejsce na 27 państw.
A jednocześnie to jest taki moment, w którym okazuje się, że Polska szybko nadrabia zaległości. Jesteśmy jednym z państw, które stosunkowo najszybciej uzupełnia luki, zarówno w wiedzy, jak i w technologiach, właśnie przede wszystkim w biznesie.
OD CZEGO ZALEŻY SUKCES FIRMY W PRZEPROWADZENIU TRANSFORMACJI CYFROWEJ?
Po pierwsze: trafny wybór tych procesów i tych obszarów naszych działań w organizacji, które możemy poddać digitalizacji i zautomatyzować. Tym obszarem zajmują się nasi partnerzy, m.in. Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, Centrum Nauki i Rozwoju Nowoczesnych Technologii, czy Fundacja GS.
Po drugie: czynnik ludzki, zarówno w obszarze rozwoju kompetencji cyfrowych, ale także zbudowania odpowiedniego nastawienia współpracowników do życia z technologią na co dzień w swojej pracy. To kluczowe zagadnienie, którym my jako SENSE consulting zajmujemy się każdego dnia w pracy z naszymi klientami. To tzw. warstwa ludzka. Bo jak podkreślają specjaliści, inżynierowie i programiści – na końcu tej technologii jest człowiek, który musi z niej korzystać.
Z CZEGO WYNIKA OPÓR PRZED TECHNOLOGIĄ?
Jedną z powodów naturalnie jest nasze doświadczenie życia z technologią. Im jesteśmy starsi, tym mamy troszkę większe opory. „Zetki” to jednak jest pokolenie, które dorastało w pełni scyfryzowanym świecie. Z kolei pokolenie Alfa, czyli obecne dzieci już w wieku 2 lat potrafią obsługiwać smartfony. To jest już taka technologia, która nas na co dzień otacza, a której już nie widzimy.
JAK PRZEPROWADZIĆ TRANSFORMACJĘ CYFROWĄ, ŻEBY NIE BOLAŁO?
Żeby dobrze wprowadzić dobrze zmiany, to trzeba po prostu zacząć od górze i dobrze zaplanować. Ważne jest to, żebyśmy pomyśleli o tym, jak ludzie, którzy będą z tą technologią pracować na co dzień, jak oni się mają w tej zmianie odnaleźć i co im ta zmiana robi. Ważne jest to, żeby jak już sobie założymy tą zmianę, pomyślimy o niej, zaplanujemy na poziomie dyrektorskim, menedżerskim, zeszli do tych pracowników niższego stopnia i z nimi o tym porozmawiali. Spytali, co oni sądzą na ten temat, bo to oni będą właśnie w bezpośrednim kontakcie efektem tej zmiany. Warto poznać ich obawy, to co budzi ich opór.
DLACZEGO MENEDŻER POWINIEN ZACZĄĆ NAJPIERW OD SIEBIE?
To jest historia o ich emocjach, bo trudno chyba myśleć w momencie kiedy się zarządza firmą, że ludzie składają się z emocji. To one najczęściej powodują właśnie takie zachowania, które negują konieczność zmian i nie pozwalają jej prowadzić w płynny sposób. Więc zaopiekowanie się tymi emocjami pomoże nam lepiej tę zmianę przeprowadzać, kontrolować, a być może nawet szybciej wdrożyć.
Opiszemy tutaj jeden z przykładowych sposobów. Spróbujmy postawić flipchart, obok pudełko. Następnie poprośmy pracowników, żeby anonimowo wpisali swoje uwagi, wątpliwości. Można nawet takie rzeczy, które bolą, w stosunku do konkretnej osoby – na przykład szefa.
Gdy coś powiedział, albo zrobił tak, a nie inaczej. Potem dobrze jest gdy ten szef, menedżer, osoba odpowiedzialna za zmiany, weźmie te uwagi na warsztat i przerobi je najpierw ze sobą. Dopiero później, mając już szerszy ogląd na pewne kwestie, wróci do pracowników z informacją zwrotną i wytłumaczy, że wprowadzenie nowego systemu nie oznacza utraty czyjejś pracy, a jedynie zmienionym zakresem obowiązków.
—
Artykuł powstał na podstawie rozmowy dr Natalii Marciniak – Madejskiej z Joanną Baszyńską w ramach cyklu webinarów o transformacji cyfrowej #DigitalThinking. Jeśli interesuje Cię ta tematyka, kliknij przycisk poniżej.
NAJNOWSZE WPISY
Voucher szkoleniowy na 2024 rok!
Cyfryzacja i digitalizacja łańcuchów dostaw
Kurs Design Thinking dla nauczycieli akademickiej
Dlaczego spełnianie standardu WCAG 2.1 jest ważne w biznesie?
SENSE laureatem w zestawieniu Orły Kształcenia 2022
Automatyzacja procesów biznesowych w przedsiębiorstwach
Wyzwania transformacji cyfrowej w przedsiębiorstwie
Szukamy osoby na staż!
Jak wciągnąć ludzi w transformację cyfrową?
Podpisaliśmy list intencyjny z Łukasiewicz – PIT
Voucher szkoleniowy na 2023 rok!
Ranking Firma Szkoleniowa Roku 2022
Dotacje na Branżowe Centra Umiejętności z KPO
Krajowy Plan Odbudowy – cel szczegółowy A1
FENG – zatwierdzony przez komisję!
Ogłoszono 4 nowe nabory w ramach KPO dla branży spożywczej!
Automatyzacja procesów produkcyjnych w meblarstwie
PROCES ZMIAN W SENSE
ROBOGRANTY DLA BRANŻY MEBLARSKIEJ
Newsletter
Bądź na bieżąco z informacjami o szansach na dofinansowanie i nowych możliwościach rozwoju Twojej organizacji