Wprowadzanie transformacji cyfrowej do firmy wiąże się z wieloma wyzwaniami. Duża liczba etapów, przekonanie pracowników do zmian, odpowiedź na potrzeby klientów – to tylko część z nich. Na co więc przede wszystkim powinni uważać przedsiębiorcy?
JAKIE ZMIANY OBEJMUJE TRANSFORMACJA CYFROWA?
Po pierwsze przemiana cyfrowa to duża zmiana, która wpłynie na naszych własnych pracowników i sposób funkcjonowania wewnątrz firmy. Zmianie ulegnie również to, jak na nas patrzy otoczenie, oraz kształt naszych produktów i usług.
Po drugie – zmiana może polegać na technologiach dostępnych już na rynku. Trzeba jednak świadomie je dostosować do potrzeb danego przedsiębiorstwa.
Transformacja to działanie, które się powtarza, doskonali i opiera na uczeniu się.
Zmiana wewnętrzna dotyczy pracowników oraz procesów, które mają miejsce w przedsiębiorstwie. Polega ona na zebraniu i przeniesieniu danych do komputera. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie odpowiednich programów i technologii. Pozwolą nam one lepiej wykorzystać zebrane dane i ułatwią codzienną pracę z nimi.
Dzięki zmianom cyfrowym inaczej będzie na nas patrzeć otoczenie zewnętrzne. Dajemy wszystkim czytelną i ważną informację: jesteśmy na czasie. Nie zostajemy w tyle. Ten pociąg nam nie ucieknie. Warto nam zaufać.
Transformacja cyfrowa pozwala lepiej wykorzystać oferowane dzisiaj produkty. Wystarczy, że dzięki nowym technologiom dodamy do nich ulepszenia. Przemysł 4.0 da nam szansę być szybszymi i lepiej dopasować się do potrzeb klienta indywidualnego.
SKĄD MAM WIEDZIEĆ, CO TRZEBA ZMIENIĆ W PRZEDSIEBIORSTWIE?
Do oceny dojrzałości cyfrowej służą specjalne narzędzia jak np. ADMA. Jej zadaniem jest pokazać standard i ramy, w których należy się poruszać podczas analizy. ADMA daje też możliwość podejścia do tego zagadnienia w krokach, a jej wynikiem jest raport pokazujący co i gdzie należy poprawić.
Wprowadzając tak istotne zmiany do swojej firmy, nie możemy pominąć wyznaczenia lidera dojrzałości cyfrowej. Zadaniem tej osoby jest zarządzanie zmianą wśród pracowników, a na pierwsze miejsce wysuwa się obszar komunikacji. Im lepiej poinformowany zespół tym mniejszy opór wobec koniecznych zmian. Dajmy pracownikom odczuć, że są częścią procesu, a nie tylko biernymi widzami.
CZY MODEL BIZNESOWY ORGANIZACJI TAKŻE ULEGA ZMIANIE?
Dodanie nowego składnika podczas tworzenia produktu może zmienić jego odbiór przez klientów. Odwracamy sposób określania modelu biznesowego, a to oznacza tylko jedno – nowy sposób komunikacji oraz tworzenia wartości.
Warto wiedzieć, że nie musimy znać się na technologii, żeby przeprowadzić zmiany. Od tego są specjaliści, sprawdzeni dostawcy. Jeśli im zaufamy, ściągną z nas dużą część stresu, a my skupimy się na innych, ważnych dla nas obszarach.
Chcesz zwiększyć świadomość pracowników? Postaw na szkolenia, kształcenie. Pokaż na czym polega ta “straszna” robotyzacja. Niech Twój pracownik przekona się na własnej skórze, że nie chcesz się go pozbyć. Niech nie patrzy na robota, jak na swojego wroga. Niech zobaczy “nowego kolegę”, z którym będzie mu się pracowało lepiej, szybciej, sprawniej.
Zaplanowanie rozwoju digital mindsetu (cyfrowy sposób myślenia) zespołu oraz wprowadzanie planu wśród szkoleń pracowników pozwoli na efektywniejszą i szybszą transformację cyfrową.
NA CO NALEŻY UWAŻAĆ W TRAKCIE WDRAŻANIA TRANSFORMACJI W PRZEDSIĘBIORSTWIE?
Trend robotyzacji jest na tyle powszechny, że nie trzeba go tłumaczyć. Kluczem jest właściwy dobór narzędzi, żeby go bezboleśnie przeprowadzić. Zbadaj obszar działań. Ustal na jakie indywidualne potrzeby przedsiębiorstwa ta zmiana będzie odpowiadać.
Aktywność partnerów dostarczanych technologii jest także kluczowy. Od nich zależy jakość pracy całej organizacji. Bądź w stałym kontakcie. Badaj poziom zaangażowania, a dzięki temu unikniesz niespodziewanych kłopotów.
Postaraj się nie wpaść w pułapkę myślenia “wszyscy zmieniają, to i ja zmienię”. Nie rób niczego na pokaz. Dobrze się zastanów. Co wymaga ulepszenia? Jakich do tego potrzebujesz narzędzi? Nowe technologie mają pomóc przedsiębiorstwu, a nie stać się kolejnym źródłem problemów.
Spisz na kartce po jednej stronie zyski, a po drugiej straty. Czego jest więcej? Czy mi się to na pewno opłaca? Sprawdź dokładnie, jakie dana zmiana przyniesie korzyści.
—
Artykuł powstał na podstawie rozmowy dr Natalii Marciniak – Madejskiej z Mikołajem Kołodziejczakiem w ramach cyklu webinarów o transformacji cyfrowej #DigitalThinking. Jeśli interesuje Cię ta tematyka, kliknij przycisk poniżej.
NAJNOWSZE WPISY
Voucher szkoleniowy na 2024 rok!
Cyfryzacja i digitalizacja łańcuchów dostaw
Kurs Design Thinking dla nauczycieli akademickiej
Dlaczego spełnianie standardu WCAG 2.1 jest ważne w biznesie?
SENSE laureatem w zestawieniu Orły Kształcenia 2022
Automatyzacja procesów biznesowych w przedsiębiorstwach
Wyzwania transformacji cyfrowej w przedsiębiorstwie
Szukamy osoby na staż!
Jak wciągnąć ludzi w transformację cyfrową?
Podpisaliśmy list intencyjny z Łukasiewicz – PIT
Voucher szkoleniowy na 2023 rok!
Ranking Firma Szkoleniowa Roku 2022
Dotacje na Branżowe Centra Umiejętności z KPO
Krajowy Plan Odbudowy – cel szczegółowy A1
FENG – zatwierdzony przez komisję!
Ogłoszono 4 nowe nabory w ramach KPO dla branży spożywczej!
Automatyzacja procesów produkcyjnych w meblarstwie
PROCES ZMIAN W SENSE
ROBOGRANTY DLA BRANŻY MEBLARSKIEJ
Newsletter
Bądź na bieżąco z informacjami o szansach na dofinansowanie i nowych możliwościach rozwoju Twojej organizacji