Od pewnego czasu coraz głośniej robi się o dostępności cyfrowej. Słyszymy głosy, które sugerują, że ten temat to konieczność dzisiejszych czasów. W najbliższym odcinku naszego webinaru dr. Natalia Marciniak-Madejska wraz z Krzysztofem Kamykiem odczarowują ten temat. Eksperci krok po kroku wyjaśnią, dlaczego spełnianie standardu WCAG jest tak istotne dla biznesu.
CZYM JEST DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA?
Dostępność cyfrowa jest oparta o ustawę z 2019 rok. Dokument ten określa, w jaki sposób powinniśmy tworzyć strony oraz treści internetowe, aby były one dostępne dla osób z ograniczeniami dostępu. Ustawa oparta jest na WCAG 2.2 ( z ang. Web Content Accessibility Guidelines), czyli wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych.
Mówi także o tym, jaka funkcjonalność powinna zostać zachowana i identyfikuje się ją na podstawie ponad 70 wytycznych. Jedną z takich funkcji dostępności jest przemieszczanie się po stronie internetowej z poziomu klawiatury (za pomocą tabulatora) bez użycia myszki.
CZY DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA JEST PRZEZNACZONA TYLKO DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI?
Powszechnie to słowo kojarzy się z tą grupą odbiorczą, jednak pojęcie dostępności cyfrowej zakłada szersze podejście. Jej zadaniem jest ułatwiać funkcjonowanie osobom nie tylko niewidomym czy dyslektycznym, ale także innych odbiorcom, o których nie myślimy w pierwszej kolejności. Dla przykładu: osoby w wieku 60+.
Seniorzy korzystając z Internetu często mierzą się z wyzwaniami związanymi z poruszaniem się w sieci. a co dopiero kiedy mają dokonywać działania w tym obszarze. Standard WCAG jest ukłonem w stronę każdej osoby, która korzysta z Internetu i szuka najprostszych dla siebie rozwiązań. WCAG pomaga np. przy dokonywaniu zakupów internetowych czy pozyskiwaniu informacji.
DLACZEGO WARTO WPROWADZIĆ DOSTĘPNOŚĆ CYFROWĄ DO SWOJEJ STRATEGII BIZNESU?
W niedalekiej przyszłości każdy przedsiębiorca będzie zobowiązany do wymogu WCAG 2.2. Do 2025 roku wiele organizacji, branż oraz instytucji będzie musiało zapoznać się z tematem dostępności cyfrowej, ponieważ będzie to odgórna wytyczna
Podjęcie decyzji o edukacji własnych przedsiębiorstw w tym obszarze już teraz zaoszczędzi czas w przyszłości na przyswojenie tej wiedzy. Zmniejszy też wydatki związane z rozwojem pracowników w tym zakresie.
Jednak największa korzyścią wynikającą z dostępności cyfrowej dla przedsiębiorstw teraz jest dotarcie do wielu osób, które wybierają dostępne miejsca w sieci. Dla przykładu: branża e-commerce może bagatelizując temat stracić wiele potencjalnych klientów. Klienci będą wybierać inne sklepy internetowe, pozwalające na wygodniejszy zakup.
Wygoda to potrzeba na wagę złota w tych czasach. Nic więc dziwnego, że zaspokajając ją, firmy zyskują profity nie tylko w zakresie ekonomicznym, lecz także zaufanie grup odbiorczych. To z kolei powinno być naszym celem nadrzędnym – ułatwić wszystkim życie na tyle, na ile jest to możliwe.
—
Artykuł powstał na podstawie rozmowy dr Natalii Marciniak – Madejskiej z Krzysztofem Kamykiem w ramach cyklu webinarów o transformacji cyfrowej #DigitalThinking. Jeśli interesuje Cię ta tematyka, kliknij przycisk poniżej.
NAJNOWSZE WPISY
Voucher szkoleniowy na 2024 rok!
Cyfryzacja i digitalizacja łańcuchów dostaw
Kurs Design Thinking dla nauczycieli akademickiej
Dlaczego spełnianie standardu WCAG 2.1 jest ważne w biznesie?
SENSE laureatem w zestawieniu Orły Kształcenia 2022
Automatyzacja procesów biznesowych w przedsiębiorstwach
Wyzwania transformacji cyfrowej w przedsiębiorstwie
Szukamy osoby na staż!
Jak wciągnąć ludzi w transformację cyfrową?
Podpisaliśmy list intencyjny z Łukasiewicz – PIT
Voucher szkoleniowy na 2023 rok!
Ranking Firma Szkoleniowa Roku 2022
Dotacje na Branżowe Centra Umiejętności z KPO
Krajowy Plan Odbudowy – cel szczegółowy A1
FENG – zatwierdzony przez komisję!
Ogłoszono 4 nowe nabory w ramach KPO dla branży spożywczej!
Automatyzacja procesów produkcyjnych w meblarstwie
PROCES ZMIAN W SENSE
ROBOGRANTY DLA BRANŻY MEBLARSKIEJ
Newsletter
Bądź na bieżąco z informacjami o szansach na dofinansowanie i nowych możliwościach rozwoju Twojej organizacji