KPO, o którym dowiecie się więcej z naszego artykułu tutaj, z uwagi na różnorodność zadań, jakie ma finansować, zostało podzielone na poszczególne komponenty. Poprzez cykl artykułów postaramy się Państwu przybliżyć cele szczegółowe, z których składają się komponenty.
Dotychczas omówiliśmy trzy cele szczegółowe komponentu A: A1, A2 i A3. Dzisiaj przybliżymy ostatni – A4.
Komponent A: Odporność i konkurencyjność gospodarki.
Cel szczegółowy A4: Zwiększenie dopasowania strukturalnego, efektywności i odporności kryzysowej rynku pracy
W ramach powyższego celu szczegółowego zaplanowano:
- Część grantową:
Reforma: A4.1. Efektywne instytucje na rzecz rynku pracy
Inwestycja: A4.1.1. Inwestycje wspierające reformę instytucji rynku pracy
Reforma: A4.2. Reforma na rzecz poprawy sytuacji rodziców na rynku pracy poprzez zwiększenie dostępu do wysokiej jakości opieki nad dziećmi do lat 3
Inwestycja: A4.2.1. Wsparcie programów dofinansowania miejsc opieki nad dziećmi 0-3 lat (żłobki, kluby dziecięce) w ramach MALUCH+
Reforma: A4.3. Wdrożenie ram prawnych dla rozwoju ekonomii społecznej
Inwestycja: A4.3.1. Programy wsparcia inwestycyjnego umożliwiające w szczególności rozwój działalności, zwiększenie udziału w realizacji usług społecznych oraz poprawę jakości reintegracji w podmiotach ekonomii społecznej
Reforma: A4.4. Uelastycznienie form zatrudnienia, w tym wprowadzenie pracy zdalnej
Inwestycja: A4.4.1. Inwestycje związane z doposażeniem pracowników/przedsiębiorstw do pracy zdalnej
Reforma: A4.5. Przedłużanie kariery zawodowej i promowanie pracy po przekroczeniu ustawowego wieku emerytalnego
Reforma: A4.6. Wzrost uczestnictwa niektórych grup w rynku pracy poprzez rozwój opieki długoterminowej
Reforma: A4.7. Ograniczenie segmentacji rynku pracy
Dlaczego potrzebne są dotacje wspierające rynek pracy?
Celem działań będzie zwiększenie dopasowania strukturalnego, efektywności i odporności kryzysowej rynku pracy co wymaga stworzenia odpowiednich ram prawnych i organizacyjnych dla efektywnej realizacji zadań Publicznych Służb Zatrudnienia (PSZ) w zakresie polityk rynku pracy.
Aby realizacja celu była możliwa należy zapewnić efektywnie działający system wspierania rynku pracy. Kluczowym działaniem jest aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych, poszukujących pracy, biernych zawodowo, pracujących oraz pomoc w tym zakresie dla pracodawców, w tym także w temacie procedur dopuszczania cudzoziemców do rynku pracy. Istotne jest zapewnienie praktycznych możliwości podnoszenia umiejętności i reorientacji zawodowej w obszarach istotnych z punktu widzenia gospodarki, wpisujących się w zieloną i cyfrową transformację.
Ponadto należy mieć na względzie, że pandemia COVID-19 przyczyniła się także do przestawienia się pracowników na pracę zdalną. Niezbędne jest więc wprowadzenie odpowiednich regulacji w Kodeksie pracy. Kluczową kwestią dla podejmowania aktywności zawodowej przez niektóre grupy osób, istotne jest zapewnienie miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 lub osobami zależnymi, dalsze doskonalenie elastycznych form zatrudnienia, w tym w szczególności wprowadzenie pracy zdalnej i doskonalenie elastycznych form organizacji czasu pracy.
Tego rodzaju działania mogą pomóc w lepszym godzeniu obowiązków rodzinnych i zawodowych, reagowaniu na kryzys, a także zapewnić wsparcie osobom z grup o niższych wskaźnikach aktywności zawodowej w znalezieniu stałego zatrudnienia.
Jak przedstawiają się inwestycje w ramach celu szczegółowego A4?
- Inwestycja: A4.1.1. . Inwestycje wspierające reformę instytucji rynku pracy
– Celem jest wzmocnienie potencjału PSZ do wspierania funkcjonowania rynku pracy, m.in. w zakresie aktywizacji zawodowej i procedur dopuszczania obywateli państw trzecich do rynku pracy, poprzez digitalizację usług i narzędzi, opracowanie nowych standardów usług, zwiększenie potencjału kadr PSZ oraz zapewnienie informacji o nowych usługach oferowanych przez PSZ także dla grup społecznych dotychczas w niewielkim stopniu korzystających z ich wsparcia.
– Odbiorcy wsparcia: publiczne służby zatrudnienia i ich pracownicy, osoby, które korzystają lub mogą korzystać ze wsparcia PSZ
– Instytucja odpowiedzialna: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. - Inwestycja: A4.2.1. Wsparcie programów dofinansowania miejsc opieki nad dziećmi 0-3 lat (żłobki, kluby dziecięce) w ramach MALUCH+
– Celem inwestycji jest zwiększenie dostępności do miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 poprzez dofinansowanie kosztów budowy, robót budowlanych, przebudowy obiektów, lub zakupu nieruchomości i infrastruktury w których realizowana będzie opieka. Realizacja inwestycji obejmie działania: stworzenie systemu informatycznego do obsługi zadań w obszarze opieki nad dziećmi, przeszkolenie kadr, opracowanie uniwersalnego projektu architektonicznego inwestycji budowlanej, tworzenie i rozwój infrastruktury.
– Odbiorcami wsparcia będą pośrednio dzieci i ich rodzice i opiekunowie
– Instytucja odpowiedzialna: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. - Inwestycja: A4.3.1. Programy wsparcia inwestycyjnego umożliwiające w szczególności rozwój działalności, zwiększenie udziału w realizacji usług społecznych oraz poprawę jakości reintegracji w podmiotach ekonomii społecznej
– Cel to pozytywne oddziaływanie podmiotów ekonomii społecznej w zakresie aktywizacji zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Kluczowe jest umożliwienie zbudowania odporności i dostosowania się do zmian zachodzących na rynku i zaoferowanie im instrumentów pozwalających na rozwój ich działalności we wszystkich sektorach. Wsparcie koncentrować ma się w 3 głównych obszarach:
1. Rozwój procesu deinstytucjonalizacji oraz zwiększanie dostępności usług społecznych,
2. Wzmocnienie procesu reintegracji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w podmiotach zatrudnienia socjalnego oraz w przedsiębiorstwach społecznych,
3. Wsparcie rozwoju podmiotów ekonomii społecznej oraz przedsiębiorstw społecznych umożliwiające lepszą adaptację do nowych warunków społeczno-ekonomicznych.
– Odbiorcy wsparcia: podmioty ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstwa społeczne i podmioty zatrudnienia socjalnego.
– Instytucja odpowiedzialna: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. - Inwestycja: A4.4.1. . Inwestycje związane z doposażeniem pracowników/przedsiębiorstw do pracy zdalnej
– Celem tej inwestycji jest wypromowanie i upowszechnienie zjawiska pracy zdalnej w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach jako bezpiecznej formy świadczenia pracy. Proponowane działanie ma wzmocnić efekty legislacji, związane z wprowadzeniem pracy zdalnej do Kodeksu Pracy oraz przyczynić się do zwiększenia dostępu do atrakcyjnych miejsc pracy dla osób zamieszkujących tereny zagrożone trwałą marginalizacją lub miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze.
– Odbiorcy wsparcia: mikro (bez samozatrudnionych), małe i średnie przedsiębiorstwa.
– Instytucja odpowiedzialna: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
- Inwestycja: A4.1.1. . Inwestycje wspierające reformę instytucji rynku pracy
NAJNOWSZE WPISY
Voucher szkoleniowy na 2024 rok!
Cyfryzacja i digitalizacja łańcuchów dostaw
Kurs Design Thinking dla nauczycieli akademickiej
Dlaczego spełnianie standardu WCAG 2.1 jest ważne w biznesie?
SENSE laureatem w zestawieniu Orły Kształcenia 2022
Automatyzacja procesów biznesowych w przedsiębiorstwach
Wyzwania transformacji cyfrowej w przedsiębiorstwie
Szukamy osoby na staż!
Jak wciągnąć ludzi w transformację cyfrową?
Podpisaliśmy list intencyjny z Łukasiewicz – PIT
Voucher szkoleniowy na 2023 rok!
Ranking Firma Szkoleniowa Roku 2022
Dotacje na Branżowe Centra Umiejętności z KPO
Krajowy Plan Odbudowy – cel szczegółowy A1
FENG – zatwierdzony przez komisję!
Ogłoszono 4 nowe nabory w ramach KPO dla branży spożywczej!
Automatyzacja procesów produkcyjnych w meblarstwie
PROCES ZMIAN W SENSE
ROBOGRANTY DLA BRANŻY MEBLARSKIEJ
Newsletter
Bądź na bieżąco z informacjami o szansach na dofinansowanie i nowych możliwościach rozwoju Twojej organizacji