Wywiad: Strategia ESG na stałe zagościła w realizowanych przez nas projektach.
BLOG | 14 lutego 2025 r.
Widzimy, że temat wzbudza wiele emocji, coraz częściej zdajemy sobie jednak sprawę jako organizacja, że w przypadku ESG pytanie nie brzmi “czy”, ale “jak” i “kiedy”.
Patrząc statystycznie na nasze sukcesy od początku roku sprzedaliśmy 1 strategię ESG tygodniowo.
Postanowiliśmy więc podzielić się z Wami wiedzą, dlaczego organizacje tak chętnie sięgają po tą współpracę.
Na pytania dotyczące strategii ESG odpowie Marta Stężycka – Sales Team Manager w SENSE consulting.

Marta, czy są jakieś branże, które z Twojego doświadczenia najczęściej sięgają po nasze wsparcie w stworzeniu strategii ESG?
Zgodnie z nadchodzącymi regulacjami unijnymi, od stycznia 2024 roku przedsiębiorstwa spełniające określone kryteria (powyżej 250 pracowników, przychody > 40 mln euro lub aktywa > 20 mln euro) muszą zacząć raportować dane dotyczące środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego, jednak coraz częściej dostrzegam, że również firmy, który nie mają takiego obowiązku raportowania zaczynają interesować się tym tematem i widzą wartość w jakości zbieranych danych. Chcą być o krok do przodu przed regulacjami, ponieważ wiedzą, że konieczność zbierania informacji i danych ich dotknie z uwagi na położenie w łańcuchu wartości.
Największe zainteresowanie zauważyliśmy wśród branży spożywczej, tekstylnej, przemysłowej oraz HVAC.
Co pokazuje więc różnorodność tych branż?
Różnorodność w kontekście strategii ESG pokazuje, że szeroko zakreślone są cele i działania w każdej z branż w zakresie zrównoważonego rozwoju. Oto kilka kluczowych aspektów:
- Ochrona środowiska (Environmental): redukcja emisji CO₂, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz optymalizacja procesów produkcyjnych w celu zmniejszenia ich energochłonności. Działania te mają na celu minimalizację wpływu Co2 na środowisko.
- Społeczna odpowiedzialność (Social): Firmy inwestują w zdrowie i bezpieczeństwo pracowników, wspierają lokalne społeczności oraz dbają o etyczne standardy w łańcuchu dostaw. Współpraca z lokalnymi dostawcami i sponsorowanie inicjatyw społecznych są często elementami strategii ESG.
- Ład korporacyjny (Governance): Transparentność w raportowaniu, zarządzanie ryzykiem oraz promowanie różnorodności i inkluzywności w zespołach to kluczowe elementy dobrego ładu korporacyjnego w każdej branży. Firmy muszą być przejrzyste w swoich działaniach i odpowiedzialnie zarządzać swoimi procesami.
Dlaczego warto tworzyć strategie ESG z nami?
Z moich doświadczeń z Klientami widzę, że to, że pokazujemy im, że strategia będzie zawierała odpowiedź na potrzeby raportowania oraz uwzględni też specyfikę danej organizacji jest kluczowe. Jednocześnie nie będzie “martwa”, a możliwa do wdrożenia w codziennej, pełnej wielu zadań rzeczywistości, dlatego właśnie przynosi wymierne korzyści biznesowe.
Co jeszcze podkreślają klienci, którzy zrealizowali z nami strategię ESG?
Jednym zdaniem: Praktyczne wsparcie i wiedza ekspercka!
Wiemy, że w Polsce szczególnie małe i średnie firmy mają trudności z przystosowaniem się do nowych przepisów ESG. Ponad połowa firm z sektora MŚP nie ma pełnej wiedzy na temat wymogów raportowania ESG. Dlatego podczas tworzenia z nami strategii zapewniamy naszym klientom pełne wsparcie, przekazując najnowsze dane, narzędzia i praktyczne wskazówki. Dzięki naszemu doświadczeniu, unikają więc typowych pułapek i wdrażają rozwiązania, które będą miały realny wpływ na ich biznes.
O czym z Twojej perspektywy warto jeszcze pamiętać?
Tak jak wspomniałam na początku – to nie kwestia CZY, a kwestia KIEDY powinniśmy stworzyć i wdrożyć strategię ESG oraz skąd mieć pewność, że robimy to w zgodzie z regulacjami.
Pierwsze raporty zgodne ze standardami ESRS będą musiały być złożone w 2025 roku.
Zawierać one muszą skrupulatnie przeanalizowane i wypracowane dane. Proces ich generowania jak widzimy z obecnie prowadzonych działań zajmuje około roku. Co warte podkreślenia to fakt, iż do dzisiaj nie powstały żadne wzory raportów które należałoby stosować, dlatego przedsiębiorstwa będą musiały skupić się na obronie metodyki ich tworzenia, która będzie niezbędna do uwiarygodnienia opracowanej strategii.
My już teraz pomagamy firmom przygotować się na ten ważny moment, oferując kompleksowe wsparcie w zakresie zrozumienia, jakie dane muszą być raportowane i jak dostosować strategię do wymagań unijnych. Nie warto czekać na ostatni moment. Należy wykorzystać ten czas na budowanie przewagi konkurencyjnej.
Wygląda, jak całkiem dużo pracy. Czy widzisz więc jakieś korzyści z wdrożenia strategii ESG?
Po pierwsze większa transparentność i świadomość.
Publikowanie danych związanych z odpowiedzialnością społeczną, ekologiczną i ładem korporacyjnym staje się istotnym narzędziem budowania zaufania i lojalności wśród klientów oraz partnerów biznesowych. Z nami organizacja przygotuje strategię, która pozwoli nie tylko spełnić wymogi, ale przede wszystkim wdrożyć nowe kierunki rozwoju.
Na koniec chciałabym, aby każda firma pamiętała, że jej zasoby, branża i cele są inne dlatego każdorazowo opracowujemy strategie ESG dopasowane do specyficznych potrzeb i celów.
Pomagamy zrozumieć, jak ESG wpłynie na codzienną działalność, jak je wdrożyć i jak przekuć to na realne korzyści biznesowe.
Jeśli więc Twoja firma stoi przed wyzwaniem dostosowania się do wymogów ESG – porozmawiajmy!